V čase mezi zápisem do první třídy a zahájením školního roku je vhodné změřit se s dítětem na „dotrénování“ všech dovedností, které bude ve škole potřebovat. Tyto dovednosti lze rozdělit do dvou velkých skupin:
V žádném případě není nutné začít děti učit číst, psát nebo počítat-dokonce to ani není vhodné. Může se totiž stát, že se pak v prvních týdnech školy nudí a ke vzdělávání rovnou zaujmou pasivní postoj. Výjimkou jsou děti, které mají v některé z těchto oblastí rychlejší vývoj a přirozeně k tomu dospějí-pak je nebrzděte, jen je zbytečně neučte mnoho věcí „napřed“.
Aby mohlo dítě ve škole začít zvládat čtení, psaní a matematiku, potřebuje mít dozrálé a docvičené některé základní funkce. Jejich rozvoji se věnují paní učitelky v mateřské školce, ale i rodiče v tom mohou být velmi užiteční. Zde nabízíme výčet toho, co by dítě mělo při nástupu do školy zvládnout:
Mnozí zkušení učitelé mluví o tom, že zralost v této oblasti je pro klidné a úspěšné zvládnutí školy důležitější než vědomosti a znalosti. Vyzrálé dítě se umí chovat jako samostatný človíček, schopný zvládnout svou roli školáka. Dokáže se odloučit od rodičů na několik hodin denně, pracovat a poslouchat jiné dospělé osoby-učitele. Pokud má nějaké obtíže, umí požádat o pomoc. Při neúspěchu ve školní práci nereaguje výbuchem vzteku ani pláčem, ale zvýšenou snahou úkol nějak zvládnout. Dokáže vycházet s vrstevníky, navazovat vztahy s dětmi i dospělými. Komunikuje s druhými, umí povídat i naslouchat. Pomáhá a umí přijímat pomoc. Dokáže být tolerantní k jiným dětem. Nemá velké obavy z nových a neznámých situací. A je připraveno pracovat: soustředí se na úkol, dokončí jej, i když je těžký nebo ho nebaví. Dokáže zaměřit svou pozornost na to, co se zrovna dělá, a neodbíhá od nedokončené práce. Zvládá svou sebeobsluhu. Dodržuje základní hygienické návyky. Umí se samostatně obléknout a najíst příborem. Pozná své věci, naskládá si je do aktovky. S pomocí dospělého umí udržet své školní pomůcky v pořádku.
Především se přimlouváme za to, aby rodiče dítěti nespojovali školu s nepříjemnými zážitky a nemluvili o ní jako o „konci radostného dětství“. Je totiž dokázáno, že vyzrálé a připravené děti se do školy těší a pro svůj další vývoj potřebují „začít pracovat“. Pokud dospělí kolem nic nepokazí, děti škola může i bavit ☺.
Rodiče mohou dětem výrazně pomoct zejména tím, že je před vstupem do první třídy naučí vše potřebné a na práci je „natěší“.
Dalším důležitým faktorem je budování dobrého vztahu mezi rodiči a školou-buďte v pravidelném kontaktu s paní učitelkou, informujte ji o potřebách a případných obtížích vašeho dítěte. A informujte se u ní, jak se vašemu dítěti práce daří.
Pro klidné zvládnutí nástupu do školy je zcela zásadní to, jak přistoupíte k domácí přípravě. Klíčová je přitom pravidelnost a bezpečné, klidné prostředí pro děti. Mějte s nimi mnoho trpělivosti a respektujte jejich tempo, jakým se učí-každému z nás jde něco lépe a něco hůře, i když se snažíme.
Důležité je také s dětmi si o škole povídat - co zažily, co se jim dařilo, jaké mají kamarády, co je nejvíc bavilo - škola je pro děti místem k učení, ale také k rozvíjení mnoha lidských dovedností, které budou v životě potřebovat.
A na závěr jeden dodatek: Je dobré si uvědomit, že v několika prvních týdnech školy a domácí přípravy se rozhoduje o tom, jaký vztah k učení bude mít vaše dítě pravděpodobně celý život.
Přejeme všem prvňákům a jejich rodičům pohodovou první třídu.